Selecteer een pagina

Hooikoorts onvermijdelijk of toch niet?

Hooikoorts is een van de meest voorkomende allergie├źn. Een allergie is een overgevoelige reactie van het lichaam en in dit geval op pollen. Pollen zijn de voorplantingsmechanismen van planten. Planten, bomen en grassen laten rond de lente deze pollen los om zich voort te kunnen planten. De overgevoelige reactie op deze pollen uit zich vaak met vervelende symptomen als niezen, een jeukende neus en ogen, moeite met ademhalen, benauwdheid en snotteren. Doordat deze allergie seizoensgebonden is, komt deze ieder jaar rond de lente weer terug. Zacht gezegd is het erg kut als je hiermee kampt, maar het is niet de allergische reactie die de ziekte is, maar een zwak plekje in het lichaam die een ernstige reactie geeft.

Vaak worden symptomen bestreden in de vorm van sprays of medicatie, maar deze pakken de oorzaak nog steeds niet aan. In de orthomoleculaire geneeskunde zijn we fan van het optimaliseren van mind en body zodat deze sterk genoeg is om allergische reacties de baas te zijn. Bij hooikoortspati├źnten is de antioxidant status verlaagd en is het immuunsysteem overactief. Zodra we deze twee optimaliseren is de reactie op hooikoorts veel minder heftig of zelfs niet meer aanwezig.

Antioxidanten

Je wordt omver gegooid door het woord antioxidant, maar wat is dat nou eigenlijk?

Antioxidanten is een verzamelnaam voor bepaalde vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die ervoor zorgen dat vrije radicalen geen schade kunnen aanrichten in ons lichaam. Vrije radicalen ontstaan bij oxidatieprocessen in het lichaam en deze kunnen ervoor zorgen dat je immuunsysteem non stop actief moet zijn. Dit kan je dus tegen gaan door voldoende antioxidanten binnen te krijgen. Voordat de vrije radicalen schade aan kunnen richten nemen de antioxidanten de vrije radicalen al te pakken en verwijderen ze deze uit ons systeem. Je kunt dus zeggen hoe meer antioxidanten, hoe makkelijker het voor het lichaam is om schade in het lichaam aan te pakken.

Bekende antioxidanten zijn vitamine C, vitamine E, zink en selenium. Er is er echter een waar minder over gesproken wordt, maar deze is essentieel voor het lichaam. De moeder der antioxidanten is glutathion.

 Het immuunsysteem  

Wanneer er in het lichaam een allergische reactie ontstaat komt het immuunsysteem in actie om dit probleem te verhelpen. Hoe sterker het immuunsysteem des te beter het probleem snel en effectief verholpen kan worden. Het immuunsysteem is het afweersysteem van het lichaam en helpt het lichaam te beschermen tegen ziekteverwekkers en infecties. Een sterk immuunsysteem is essentieel in het bestrijding van hooikoorts.

Een aantal belangrijke punten om het immuunsysteem te versterken zijn.

  • Iedere dag minimaal 60 minuten wandelen in de buitenlucht
  • 3 keer sporten per week
  • Niet langer dan 30 minuten onafgebroken zitten
  • Met regelmaat koude training zoals koud (af)douchen
  • Gezonde voeding (groenten, fruit, omega 3 vetzuren, probiotische voeding)
  • Drinken van veel water
  • Het zien van daglicht
  • Een goede nachtrust van 7-9 uur
  • Ademhalingstraining
  • Meditatie

Koude training en ademhalingsoefeningen

In deze post van Breathwork Biohacker Kasper vertelt hij over de effectiviteit van koude training en ademhalingsoefeningen in de strijd tegen hooikoorts. Mocht je dit zelf willen gaan testen. Doorloop dan de volgende stappen.

Zodra de dag begint, neem je een aantal minuten de tijd om de Wim Hof ademhalingsoefeningen te doen. Via deze link kun je deze gratis doen via het account van The Iceman Wim Hof himself.  Na de ademhalingsoefeningen spring je onder de koude douche en heeft je immuunsysteem de eerste giga boost alweer in de pocket. Zeg maar mazzel tegen je eerste hooikoorts aanvallen!!

Voeding & suppletie

Wanneer je last hebt zijn er een heel aantal voedingsstoffen die je beter kunt vermijden en ook een aantal voedingsstoffen die je het beste wel veel kunt nuttigen.  Wanneer je een allergische reactie hebt, komt er een stof vrij genaamd Histamine. Deze stof is belangrijk voor het lichaam en regelt verschillende processen in onder andere slaap/waak, maar het heeft een downside. Bij een teveel aan Histamine kunnen sneller klachten ontstaan. Histamine kun je binnen krijgen vanuit voeding, maar kun je ook verlagen door het eten van de juiste voeding. Is dat niet geweldig??

Voeding die je beter niet te veel kan eten en drinken zijn producten die van zichzelf al Histamine rijk zijn: oude kaas, koffie, rode wijn, bier, paddenstoelen en sojaproducten. Maar ook zuivel, gluten, vlees, suikerrijke producten en bewerkt voedsel kun je beter laten staan.

Voeding die je kan helpen om de hooikoorts beter onder controle te houden zijn voeding die de darmen (en daarmee het immuunsysteem) versterken.

Groenten met veel vezels (pompoen, pastinaak, artisjok, asperges, havermout, peulvruchten en zoete aardappel). Daarnaast producten die de stof quercetine bevatten (quercetine verlaagt histamine) . Een aantal voorbeelden zijn: kappertjes, ui, boerenkool, blauwe bessen en broccoli.

Daarnaast schijnt het drinken van brandnetelthee echt super effectief te zijn in het bestrijden van hooikoorts. Je zou dagelijks 2 kopjes moeten drinken voor het juiste effect. Zelf koop ik mijn brandnetelthee bij de Holland&Barrett en die is al super effectief!

Je kunt je immuunsysteem ook het gehele jaar extra ondersteunen door een gebufferde vorm van vitamine C. Gebufferde vitamine C zoals calcium/magnesium ascorbaat is in het lichaam erg goed opneembaar. Zeker in combinatie met glutathion en quercetine is het mega effectief. Je vindt deze bijvoorbeeld via deze link

Deze vorm is veel beter opneembaar voor het lichaam dan de ascorbinezuur die je bij het kruidvat of de etos koopt.

Daarnaast kan ook probiotica uitkomst bieden. Probiotica versterkt de darmflora en zorgt dat het immuunsysteem daarmee meer power heeft. Meer over probiotica in een volgende blog. Stay tuned!

Veel succes met jouw weg naar een hooikoorts vrij leven.

Joep