Vaker kauwen, minder vaak eten en minder vaak drinken. Het kan je helpen naar een leven met minder klachten, meer energie en bovenal een meer fit en vitaal leven.

Voor het eerst in de geschiedenis overlijden er meer mensen aan overgewicht dan aan ondervoeding. Het aantal mensen met spijsverteringsproblemen, met chronische diarree, obstipatie en een opgeblazen gevoel blijft substantieel groeien en de diagnoses voor PDS, ziekte van Crohn, coeliaki of verschillende allergieën worden meer dan vastgesteld.

Om het misschien wat dichter bij jou te houden.

64% van de Nederlanders geeft aan vaak moe te zijn en graag meer energie te willen. 63% van de Nederlanders kan zich moeilijk concentreren op het werk en 50% zou graag een gezond gewicht willen.

Nou hoor ik je denken, wat heeft dat in godsnaam te maken het aantal keren dat je eet of kauwt? Of nog erger met hoe vaak je drinkt?

Kauwen, het aantal momenten dat je eet en drinkt per dag hebben hele grote invloed op je energiehuishouding, op je spijsvertering en zelfs op je gemoedstoestand. Lees je mee?

Huidige situatie

’s Ochtends vroeg sta je op het station. 99% van de mensen om je heen staan met hun smartphone in de hand, voorover gebogen een broeierig kaasbroodje weg te beuken. Hap, 2 keer kauwen en weg is het broodje.

Tijdens de lunch zitten de meeste mensen achter het bureau. Het is druk, te druk. We hebben een salade gekocht bij de appie en zitten deze – terwijl je deze blog zit te lezen – naar binnen te werken. Bakje is ineens leeg, dat is bijzonder. Niks van geproefd.

’s Avonds vermoeid op de bank, met 2 drukken op de knop komt de 1000 calorieën knaller van thuisbezorgd het eten nog net niet op je bordje naar binnen brengen. Al zappend op de tv werk je de maaltijd binnen 3 minuten naar binnen.

Dit omschrijft het leven van veel Nederlanders. Alle maaltijden worden volledig in de actiestand naar binnen gewerkt, zonder te kauwen en zonder aandacht. Wat nou als ik je zeg dat je op iedere hap ongeveer 20 keer moet kauwen voor optimale opname van de voedingsstoffen?

20 keer kauwen

De spijsvertering is erop gericht om voedingsmiddelen af te breken tot voedingsstoffen. De afgebroken voedingsstoffen dienen als brandstof, bouwstof en reserve stof voor het lichaam. Denk hierbij aan vitaminen, mineralen en aminozuren. De spijsvertering is een ontzettend ingewikkeld proces. Het gaat van de mond naar de slokdarm, dan naar de maag, naar de dunne-, dikke en endeldarm en verlaat ons lichaam uiteindelijk via de anus.

Het gehele proces van de spijsvertering duurt 24 tot 48 uur.

Om eten zo goed mogelijk te verteren en alle voedingsstoffen zo goed mogelijk op te nemen moet ieder deel van de spijsvertering zo goed mogelijk gebruikt worden. De eerste stap voor voeding is het ruiken om het eten vervolgens in de mond te stoppen. Voeding wordt bij een goed kauwproces flink fijngemalen door de tanden en vervolgens verzacht door speeksel. Door flink te kauwen zorg je ervoor dat het eten zich al mengt met bepaalde enzymen die de afbraak van voeding bevorderen.

Als je niet goed kauwt krijg je te grote stukken voeding verder in de spijsvertering en dat zorgt voor grote problemen in de maag, darmen en anus. Het kan zorgen voor ontstekingen in de darmen (ziekte van Crohn), voor chronische diarree of juist voor obstipatie.

Besef dat de mond de eerste stap is van de spijsvertering en dat deze een hele belangrijke is om problemen te voorkomen.

Laaggradige ontstekingen

Veel mensen die uiteenlopende klachten hebben als chronische diarree, maar ook vermoeidheid of zelfs stress en burn-outs hebben een lichaam vol laaggradige ontstekingen. Laaggradige ontsteking is nauwelijks aantoonbaar in het bloed, maar daarom niet minder aanwezig. Het is een hele milde ontsteking die ervoor zorgt dat je immuunsysteem continu in actie is. In theorie is je immuunsysteem ervoor om schadelijke stoffen of virussen aan te pakken.

Volgens drs. Richard de Leth (auteur OERsterk)  kun je je lichaam het beste zo min mogelijk triggers geven om deze laaggradige ontstekingen te voeden. Dat betekent het eten van de juiste voeding die onze voorouders aten. Kortgezegd: heel veel groente en fruit, daarbij vis, noten, pitten, zaden en water. En daarnaast kun je brood, pasta en rijst het beste zoveel mogelijk mijden. Waarom lees je in deze blog. Daarnaast kun je het aantal eet- en drinkmomenten het beste zoveel mogelijk beperken.

Eet- en drinkmomenten

Iedere keer dat je eet of drinkt komen er dus ook van deze kleine ontstekingen vrij die je immuunsysteem aan zetten, je lichaam reageert daarop door de ontsteking onschadelijk te maken en daarna kun je deze energie weer voor iets anders gebruiken.

Wanneer je de hele dag kleine hapjes en slokjes neemt, ben je je lichaam dus de hele dag aan het voeden met kleine ontstekingen en kunnen deze ontstekingen chronisch worden. Je immuunsysteem die eigenlijk ingezet moet worden voor veel verschillende schadelijke stoffen en ziektewekkers, wordt gebruikt om ontstekingen op te lossen door het eten dat jij naar binnen werkt.

Dat is als een dokter die zich alleen nog maar mag focussen op verschillende mensen in de ambulance zetten, maar deze vervolgens niet verbinden. Of als een politieagent die zich alleen maar bezig mag houden met surveilleren, maar niet mag ingrijpen waar er actie voorkomt. Het is als een DJ die alleen maar muziek mag draaien met zijn koptelefoon op. Dat is als een basisschooldirecteur gebruiken als minister van volksgezondheid… Je hebt er geen drol meer aan.  

Spijsvertering kost veel energie

Daarnaast kost de spijsvertering ons lichaam ontzettend veel energie. Om je een voorbeeld te geven. In ruststand gebruiken de darmen ongeveer 1 liter bloed. De darmen hebben in actiestand (op het moment dat ze de ontlasting verder vooruit duwen) tot wel 4 (!!!) liter nodig. Al deze liters bloed die gebruikt worden voor de spijsvertering, kunnen niet gebruikt worden voor iets anders zoals energie om te bewegen, te sporten of jezelf goed te focussen.

Minder drink- en eetmomenten zorgt er ook voor dat alle organen die betrokken zijn bij de spijsvertering (ook de lever, pancreas en galblaas) af en toe een welverdiende vakantie hebben en daarmee optimaal kunnen functioneren. Hoe voel jij je nadat je een paar dagen op het strand hebt liggen chillen?

Advies

Mijn advies: beperk het aantal eet- en drinkmomenten per dag en zorg ervoor dat je minimaal 20 keer kauwt op iedere hap die je tot je neemt. Eet met aandacht (zonder tv, laptop of telefoon), zie wat je naar binnen werkt en geniet daarvan. Eten is meer dan alleen functioneel.

Met het beperken van eetmomenten richten wij ons graag op 3 maaltijden en één snackmoment.

De eerste maaltijd is vaak gebaseerd op overnight oats, eieren, kokosyoghurt of kefir. De tweede maaltijd is altijd een salade met minimaal 7 verschillende groentes, het snackmoment zijn 2/3 stukken fruit en het diner bestaat altijd uit 60% groenten.

Met het beperken van drinkmomenten bedoelen we dat je een aantal keer per dag een grotere hoeveelheid water drinkt. We noemen dit bulkdrinken. Op het moment dat je ’s ochtends wakker wordt, start je je dag met 3 glazen water. Tussen de eerste en tweede maaltijd doe je dat nog eens en ook tussen je tweede en derde maaltijd herhaal je dit nog een keer.

Let op dat het drinken van een grote hoeveelheid water het maagzuur flink kan verdunnen. Als je gaat bulkdrinken kun je het beste ongeveer 30/45 minuten tussen de laatste slok water en de eerste hap eten houden.

Geniet van een lichaam vrij van ontstekingen, geniet van meer energie en zorg bovenal voor een op en top fit en vitaal leven.

Namens Joep, Orthomoleculair adviseur.