De afgelopen jaren geven we gigantisch veel geld uit aan zorg, maar elk jaar worden we zieker en zieker. We denken alles met een pilletje op te kunnen lossen, maar we kijken nooit naar de oorzaak en dat baart mij grote zorgen. Ik denk dat zaadolie een grote rol speelt in de hedendaagse problemen. Om je even mee te nemen in de problemen van ons land.

  • Er wordt jaarlijks 100 miljard euro uitgegeven aan gezondheid zorg. Hiervan gaat nog geen 1 procent naar preventieve gezondheidzorg.
  • Bijna 4 miljoen Nederlanders kampen met maag-, darm,- of leverklachten.
  • 50% van de Nederlanders is te zwaar, 15% kampt met obesitas (zwaar overgewicht)
  • 1 op de 5 Nederlanders kampt met burnout of burnout klachten

In het dagelijks leven begeleid ik mensen naar een gezonde(re) leefstijl. Met bijna 10 jaar zelfstudie, zo’n 80 boeken, 2 orthomoleculaire studies, bijscholing in EMB testen en medische basis kennis heb ik een flinke basis aan gezondheid kennis. Ik gebruik deze kennis om mensen onafhankelijk te helpen. Ik zit niet aangesloten bij een beroepsvereniging en heb geen belangen met partijen in de voedingsmiddelenindustrie.

Klachten

De mensen die bij mij komen willen graag af van verschillende klachten. Vaak zijn buikklachten, darmklachten, huidklachten, luchtwegklachten, vermoeidheid, stress, allergieklachten de aanleiding om bij mij aan te kloppen. Mijn begeleiding richt zich voornamelijk op het eetpatroon aanpakken en daarmee klachten als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.

Mijn onbegrip blijft dat veel van mijn cliënten de richtlijnen van het Voedingcentrum volgen. Er wordt elke dag brood (waarom brood een ongezonde basis is lees je hier) gegeten, het brood wordt besmeerd met margarine en bewerkt vlees of kaas en er wordt flink op los gebakken in zonnebloemolie. De mensen kampen met klachten en worden met dit eetpatroon uiteraard niet geholpen. Oliën die het voedingscentrum namelijk aanraadt zijn volgens mij een van de grootste problemen voor de menselijke gezondheid.

In deze blog leg ik je het verschil uit tussen zaadolie en vruchtolie, zoomen we in op omega 3 en 6 en hoop ik je te helpen naar een gezondere leefstijl.

De verschillende oliën

De meeste plantaardige oliën zijn relatief nieuw en waren tot de 20e eeuw niet beschikbaar voor consumptie. Plantaardige oliën zijn oliën getrokken uit verschillende planten. Middels een bewerkingsproces worden deze oliën bruikbaar gemaakt voor consumptie. Veel plantaardige oliën worden zwaar bewerkt en dat is ernstig. Volgens dit artikel en dit artikel zijn veel van dit soort oliën schadelijk en volgens dit artikel zorgt het gigantische verschil tussen omega 3 en 6 (dat wordt aangewakkerd door deze oliën) voor veel gezondheidsproblemen als ontstekingen en hart- en vaatziekten. Veel voorkomende ontstekingsklachten zijn hoofdpijn, huidproblemen, gewichtstoename, vermoeidheid, gewrichtspijnen en pijn aan spieren. Als je het mij vraagt zijn veel van deze klachten terug te draaien door het eetpatroon aan te passen.

Omega 3 en 6

Het grote probleem met veel van deze oliën heeft te maken met de omega 3 / 6 balans. De meeste schadelijke oliën bevatten voor een overgroot deel meervoudig onverzadigde vetzuren en dan wel de omega 6 (Linolzuur) variant. Omega 3 (ALA, DHA & EPA) wordt vaak aangeduid als ontstekingsremmend in het lichaam. Omega 6 (Linolzuur en AA) kunnen we zien als ontstekingsbevorderend. Door de specifieke moleculen stimuleert omega 6 ontstekingsreacties en daarmee het afweersysteem. Dat is op zich hartstikke goed, ware het niet dat deze compleet uit balans geconsumeerd wordt.

Normaliter heb je beide vormen omega (3 en 6) nodig in een evenwichtige (1 op 1-3) balans. Echter is het (volgens dit artikel) Westerse eetpatroon zo gebouwd dat we maar liefst 20 keer meer omega 6 binnen krijgen dan omega 3. Dat betekent dat we ons lichaam de hele dag volstoppen met ontstekingen en we geen ontstekingsremmers toevoegen. Deze omega 6 vind je terug in alle plantaardige (zaad)oliën die voornamelijk bestaan uit onverzadigde vetzuren. Hofleveranciers zijn zonnebloemolie, sojaolie, maisolie, rijstolie, canolaolie, arachideolie. Deze zitten in grote mate in margarine en bak en braadproducten. Dit is nog niet het ergste probleem. Als je alleen een klein beetje omega 6 uit bakolie zou binnen krijgen, maar deze omega 6 zit ook ontzettend veel in de gezonde producten zoals amandelen, paranoten of macadamia noten.

De laatste groep is natuurlijk onbewerkt en bevat nog veel gezonde voedingsstoffen, maar de plantaardige zaadoliën zijn zo ontzettend bewerkt dat er van alle gezonde voedingstoffen niks meer over is. Het gevolg is een ontstekingsbevorderende stof zonder gezonde voedingsstoffen. Vermijden dus!

Hoe compenseer je de balans?

Je moet er dus voor zorgen dat je de ontstekingsbevorderende zaadoliën veel vermijd, zodat je prima omega 6 kan binnen krijgen uit gezonde producten zoals avcado, olijven en noten. Om te zorgen dat de balans rechtgetrokken wordt, moet je voldoende omega 3 binnen krijgen.

Omega 3 (DHA & EPA) vind je voornamelijk terug in vette vissoorten makreel, zalm, sardines, ansjovis en haring. Deze zou je ten minste 3x per week moeten eten om de omega 6 vetzuren uit gezonde producten zoals noten tegen te gaan. Indien je geen vis eet, kun je dit suppleren uit algenolie. Als je dit wil suppleren, kijk dan naar een dosis van 750mg DHA en EPA per dag.

Hoe komt ons eetpatroon zo verkeerd?

Als je terug kijkt naar de tijd van de jagers en verzamelaars zie je dat ons eetpatroon drastisch is veranderd. Van zo’n 800 000 jaar geleden tot 12 000 jaar geleden hebben we gejaagd en verzameld. We leefden op alles wat we konden vinden in de natuur. Tot 12 000 jaar geleden toen we ons gingen vestigen op vaste plaatsen en verder gingen op landbouw. Met de introductie van landbouw is de richting naar bewerkte voeding ingezet. De laatste 150 jaar is er zelfs meer zwaar bewerkte voeding te vinden dan voeding die onze voor ouders aten. Onze voorouders aten kleine hoeveelheden vlees, met regelmaat vis, ei, noten, groenten en fruit met het seizoen. Allemaal whole foods die met minimale bewerking te eten zijn. Tegenwoordig eten we voornamelijk gefrituurd, chips, pizza, pasta, brood, crackers, vleesvervangers, kant-en-klaar magnetron maaltijden en bakken we in zwaar bewerkte plantaardige zaadoliën. Waar denk jij dat het mis gaat? We eten veel te weinig onbewerkte voeding!

Welke oliën moet ik dan concreet vermijden?

Zonnebloemolie
Sojaolie
Rijstolie
Maisolie
Arachideolie  
Koolzaadole (canolaolie)
Margarine

Deze oliën bevatten voornamelijk ontstekingsbevorderend omega 6 en zijn een hevig bewerkingsproces ondergaan. Deze oliën vind je voornamelijk terug in frituur, bewerkte producten, in margarine/halvarine, bak en braadproducten en vleesvervangers. Ver bij uit de buurt blijven.

Welk oliën moet ik dan wel hebben?

Er zijn uiteraard een aantal oliën die hartstikke gezond zijn. Deze kunnen we samen pakken onder de vrucht oliën. Vruchtolie zoals kokosolie bevat zelfs helemaal geen omega 6 (ook geen omega 3). Kokosolie bestaat voornamelijk uit middellange keten verzadigde vetzuren en die zijn volgens veel onderzoeken mega gezond en goed te gebruiken door het lichaam. Gezondheidsplatform leefbewust heeft er zelfs een artikel aan gewijd: https://leefbewust.nu/voordelen-kokosolie/. Het is echter wel belangrijk dat de kokosolie zoveel mogelijk onbewerkt is. Kokosolie is door de hoge verbrandingstemperatuur goed te gebruiken om in te bakken. Naast kokosolie kun je ook fantastisch bakken in Ghee (geklaarde boter) of tallow.

Extra vierge olijfolie is een topper vruchtolie met een lage hoeveelheid omega 6 en met ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Extra vierge wil zeggen dat het olijfolie van de eerste persing is. Het is dan enkel met druk geperst en er wordt geen verhitting of andere middelen gebruikt. Extra vierge olijfolie bevat ontzettend veel antioxidanten en kunnen volgens dit onderzoek helpen om ernstige ziektes aan te pakken. Let wel op. Extra vierge olijfolie is op z’n best op lage temperaturen onder de 150 graden. Lekker over de salade!

Verder kun je gebruik maken van MCT olie. Deze is geweldig om toe te voegen aan een shake voor extra energie óf in de koffie om de cafeine minder snel opgenomen te laten worden. Deze vind je bijvoorbeeld bij https://www.noordcode.com/nl/pure-mct-oil.html en kun je bestellen met 10% korting als je de code: orthojoep gebruikt.

Hopelijk heb je wijsheid kunnen halen uit dit artikel. Mocht je toch nog vragen hebben, stuur je dan een berichtje via de contactpagina?

Namens Joep,